سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بازار شپش فروشها

از: یک زن و شوهر  یکشنبه 85/9/26  ساعت 12:30 صبح  

شلغم

با شروع فصل زمستون و سرماخوردگی های این فصل یکی از خوردنی هائی که طرفدارای زیادی داره شلغم هست.

در وصف خواص شلغم همین بس که شاعران بسیاری از اون اسم بردند:

دوای درده شلغم     *     پنیسیلینه شلغم

        هرکه خواهد عمر سعد لعین یاد کند     *     شلغم پخته خورد تا شکمش باد کند

حالا از شوخی بگذریم قبل از اینکه فواید شلغم رو بگیم، واستون روش ابدائی پخت شلغم رو توضیح میدیم که توسط خودمون کشف شده، حالشم نداریم بدیم تو کتاب ثبت رکوردهای گینس ثبتش کنن.

شلغم رو کاملا تمیز بشوئید و سر و ته اونو بزنید. توی یک قابلمه کمی آب ریزید. داخل این قابلمه یه ریزکش فلزی یا یک قابلمه کوچک رو وارونه بزارید بطوریکه تو قابلمه جا بشه بعد شلغم ها رو بریزید روی این ریزکش یا قابلمه بطوریکه مانع از رسیدن آب به شلغمها بشه. بعد بزارید به آرامی بپزد.

خوبی این روش اینه که دیگه شلغم پر از آب نمیشه و در حقیقت بخارپز میشه. ضمنا میتونید آب شلغم رو هم بنوشید که پر از خاصیته؛ مخصوصا برای خانم ها که میخوان پوست صورتشون لطیف و عاری از جوش بشه.

اما براتون بگیم که در منطقه اردستان (بین یزد و اصفهان) یه نوع شلغم هست معروف به شلغم اسرائیلی.

خدا لعنت کنه این اسرائیلی هارو اما عجب شلغمیه !

نارنجی رنگ، کمی کشیده، مثل پنیر نرم، خوش عطر و بسیار بسیار لذیذ. امسال که قسمتمون نشد بریم اردستان و شلغم اسرائیلی بخوریم. خدا عذاب این اسرائیلی هارو زیاد کنه.

و اما معرفی شلغم:

شلغم با نام علمی Brassica Napus گیاهی است با برگهای ناصاف و بریدگیهای زیاد به رنگ سبز و سفید . ریشه آن غده ای و به شکل های گرد و یا دراز به رنگ سفید با لکه های بنفش می باشد.
میوه شلغم مانند غلافی بایرک و دراز است که در آن چند دانه سیاه وجود دارد. شلغم در هوای سرد بسیار خوب رشد می کند و شاید علت آن باشد که برای درمان بیماریهایی که در فصل سرما زیاد است و بیماریهای تنفسی بکار می رود.

شلغم نه تنها از نظر داشتن ویتامین و خواص معدنی‌ ارزنده است، بلکه از حیث سایر ویژگی‌های غیر غذایی هم سرآمد بوده و در زمره سبزی‌های مهم شمرده می‌شود.
شلغم یکی از سبزیهای بسیار مقوی و مغذی است که به سبب دارا بودن ‌10 درصد مواد قندی و سرشار بودن از املاح مفیدی مانند کلسیم و منیزیم جزو مواد غذایی بسیار با ارزش به حساب می‌آید.
شلغم یکی از پاک کننده‌ها و سازنده‌های خون بوده و چنان که گفته شد،‌ املاح کلسیم و منیزیم موجود در آن موجب جلوگیری از ابتلا به بیماریهای خطرناکی مانند سرطان می‌شود.
همچنین باید دانست که لازم است از برگ شلغم خواه به صورت پخته یا خام در سوپ یا سالاد و یا خوراک‌های دیگر استفاده شود. نه تنها در برگ شلغم مقدار زیادی کلسیم وجود دارد بلکه علاوه بر آن،‌ این گیاه حاوی مقادیر زیادی آهن و مس نیز هست که سبب ازدیاد خون و به ویژه هموگلوبین می‌شود. به هر اندازه رنگ برگ شلغم تیره‌تر باشد،‌ ید بیشتری در آنست.
گفتنی است: وجود ویتامین‌ آ، ب و ث در برگ و ریشه آن، به خوبی نشانگر نقش مؤثر و مهم آن در حفظ تعادل عصبی و به خصوص در تعادل تغذیه آن است.
پزشکان ثابت کرده‌اند که عصاره شلغم، حل و دفع سنگ‌های کلیوی را به علت خاصیت حل کنندگی که بر روی اسید اوریک دارد، تسهیل می‌کند.
شلغم اثر مفید مؤثری در درمان بیماریهای دستگاه تنفسی دارد، برای این منظور از آش و سوپ آن استفاده می‌شود.
شلغم خوب سه علامت دارد:
‌1 - شلغم باید پر باشد، بنابراین اگر وسط آن شل باشد و با فشار انگشت فرو برود پلاسیده و مانده است و چنانچه پخته و مصرف شود در روده‌ها تولید نفخ می‌کند.
‌2 - پوست خارجی شلغم باید براق و شفاف باشد.
‌3 - شلغم باید سنگین باشد و وقتی وسط آن را بریدند درونش روشن و شفاف باشد.
بر اساس تحقیقات و بررسی‌های دانشمندان هر صد گرم شلغم دارای ‌35 کیلو کالری انرژی، ‌1 گرم پروتئین، ‌7 گرم گلوسید، ‌2 گرم چربی، ‌1/1 گرم فیبر، ‌45 میلی‌گرم گوگرد، ‌280 میلی‌گرم پتاسیم، ‌60 میلی‌گرم کلسیم، ‌36 میلی‌گرم ویتامین C و همچنین صد گرم برگ شلغم دارای ‌36 کیلو کالری انرژی، ‌3 گرم پروتئین، ‌4 گرم چربی، ‌5 گرم گلوسید، ‌2/1 گرم فیبر، ‌55 میلی‌گرم گوگرد، ‌375 میلی‌گرم پتاسیم، ‌260 میلی‌گرم کلسیم، ‌60 میلی‌گرم فسفر، ‌9 میلی‌گرم سدیم، ‌4/2 میلی‌گرم آهن و ‌40 میلی‌گرم ویتامین C است.

ترکیبات شیمیایی:
آب: 91 گرم
پروتئین: 1 گرم
مواد چربی: 0/2 گرم
مواد نشاسته ای: 6/6 گرم
کلسیم: 40 میلی گرم
فسفر: 30 میلی گرم
آهن: 0/5 میلی گرم
سدیم: 50 میلی گرم
پتاسیم: 270 میلی گرم
ویتامین ب 1: 0/04 میلی گرم
ویتامین ب 2: 0/07 میلی گرم
ویتامین ب 3: 0/6 میلی گرم
ویتامین ث: 40 میلی گرم

خواص داروئی
شلغم از نظر پزشکی قدیم ایران گرم و تر است .خواص شلغم آنقدر زیاد است که می‌‌توان گفت این گیاه برای هر دردی درمان است و اگر مردم می‌‌دانستند که این گیاه چقدر فایده دارد تمام باغچه‌های خانه خود را شلغم می کاشتند و هر روزه از آن استفاده می‌‌کردند.

شلغم مقوی است.
شلغم اشتهاآور است.
شلغم ضعف جنسی را درمان کرده و اسپرم را زیاد می‌‌کند.
شلغم سرفه را تسکین می‌‌دهد.
ترشی شلغم بهترین نوع ترشی است زیرا مقوی معده و روده‌ها و اشتها آور است.
آب شلغم قند خون را پائین می‌‌آورد.
تخم شلغم را اگر سرخ کرده و بخورید برای ضعف جنسی موثر است.
اگر گلودرد دارید آب پخته شلغم را قرقره کنید.
خوردن آب شلغم درمان کننده جوش صورت است.
آنهایی که حافظه ضعیف دارند حتما باید شلغم بخورند زیرا ثابت شده است که شلغم حافظه را تقویت می‌‌کند.
شلغم شبکوری را درمان می‌‌کند.
شلغم بعلت داشتن ویتامین B1 علاج کم خونی است.
شلغم برای رشد و نمو استخوانها مفید است بنابراین زنان باردار وشیرده حتما باید از آن استفاده کنند.
زن حامله‌ای که در مدت بارداری شلغم خورده باشد بچه اش زودتر رشد کرده، زودتر حرف می‌‌زند و حتی زودتر راه می‌‌افتد و در مقابل امراض ،مقاومت بیشتری خواهد داشت.
آنهایی ک غده تیروئیدشان کم ترشح می‌‌کند باید حتما شلغم بخورند زیرا شلغم بعلت داشتن ید فراوان ترشحات غده تیروئید را تنظیم می‌‌کند.
شلغم مهم‌ترین گیاه ضدسرطان است و حتی گسترش سرطان را متوقف می‌‌کند.
شلغم درمان بسیاری از بیماریهای پوستی است.
شلغم پخته بهترین دارو برای برونشیت است.
و بالاخره سعی کنید که در فصل زمستان برای پیشگیری از سرماخوردگی و بیماریهای تنفسی لااقل چند بار در هفته شلغم بخورید شلغم پخته بهترین صبحانه است. بدن را تمیز کرده و مواد سمی را ازبدن خارج می‌‌سازد. البته آب شلغم خام، خواص بیشتری از شلغم پخته دارد بشرطی که معده شما را ناراحت نکند.

مضرات خاصی برای این گیاه بیان نشده است.


نظرات شما ()

لیست کل یادداشت های این وبلاگ

برف و شیره
کارت ایرانسل بی‌مصرف است
انگیزه های غلط برای بچه دار شدن
نکاتی جالب در مورد امضا
تخم مرغ و آقای رئیس جمهور
[عناوین آرشیوشده]

فهرست


155933 :کل بازدید
4 :بازدید امروز
17 :بازدید دیروز

اوقات شرعی


حضور و غیاب


یــــاهـو

درباره خودم


بازار شپش فروشها
یک زن و شوهر
ما یک زن و شوهریم که طبق تحقیق از یک سالگی دنبال هم میگشتیم تا بالاخره همدیگه رو پیدا کردیم. جالب اینجاست که هر دومون متخصص بورس شپش هستیم.

لوگوی خودم


بازار شپش فروشها

لوگوی دوستان













لوگوی دوستان


لینک دوستان


انجمن تفکر مبانی
غریب آشنا
رایحه کودکی

آوای آشنا


اشتراک


 

آرشیو


گذشته
علمی
طنز
جالب

طراح قالب