سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بازار شپش فروشها

از: یک زن و شوهر  شنبه 86/1/18  ساعت 8:49 عصر  

چگونه در انجام کارهای روزانه، بیشترین کارایی را داشته باشیم؟ (1)

هرگز برای انجام تمام کارهایمان، وقت کافی وجود ندارد و نخواهد داشت. در این مجموعه، تکنیکهایی را فرا خواهید گرفت تا بتوانید کارهایی که هر روز بر سرتان می‌ریزد را به روش صحیح برنامه‌ریزی کرده و با آن روبرو شوید.

مقدمه: از نظر ذهنی خود را آماده کنیم

هیچوقت برای تمام کارهایی که باید انجام دهید فرصت کافی وجود ندارد. شما همواره در کار و مسؤلیتهای فردی و پروژه‌ها؛ و کوهی از مجله‌ها و کتابهایی غرق شده‌اید که خیال دارید یکی از همین روزها به محض اینکه کارهای عقب افتاده را به روز رساندید، به سراغشان بروید.

اما واقعیت این است که هیچوقت نمی‌توانید کارهای عقب‌افتاده را به روز برسانید. هیچوقت نمی‌توانید بر وظایف دشوارتان غلبه کنید. هیچوقت نمی‌توانید آنقدر از کارها جلو بیفتید که بتوانید به سراغ تمام آن کتابها و مجله‌ها و سرگرمیهایی که همیشه آرزویش را داشته‌اید بروید.

این فکر را هم از سرتان بیرون کنید که می‌توانید بهره‌وری خودتان را بیشتر کنید و مشکلاتی را که در زمینه مدیریت زمان دارید برطرف سازید. هر اندازه هم بر تکنیکهای بهره‌وری فردی مسلط باشید، همیشه بیشتر از زمانی که در اختیار دارید ، کارهایی هست که باید انجام دهید.

برای اینکه بتوانید وقت و زندگی خود را تحت اختیار بگیرید، فقط یک راه وجود دارد، و آن هم تغییر نحوه‌ی تفکر و کار و روبرو شدن با کارهایی است که هر روز بر سرتان می‌ریزد. کنترل شما بر کارها و فعالیتهایتان در حدی است که بتوانید از انجام دادن بعضی از کارها دست بکشید و در عوض کارهایی را شروع کنید که واقعاً در زندگی شما تغییری ایجاد میکنند. گالیله در جایی نوشته است: نمی‌توان به کسی چیزی را که نمی‌داند یاد داد. فقط می‌توان او را از آنچه می‌داند آگاه کرد.

هیچ شکی نیست که بعضی‌ها از بقیه بهتر عمل می‌کنند، زیرا کارها را به روش متفاوتی پیش می‌برند و کار درست را با روش درست انجام می‌دهند. بخصوص از وقتشان ‌بسیار بهتر از آدمهای معمولی استفاده می‌کنند. رمز هر موفقیت بزرگ در زندگی این است که بتوانید ذهنتان را تمام و کمال روی مهم‌ترین کاری که دارید متمرکز کنید، آن را درست انجام دهید و به طور کامل به پایان برسانید.

حتماً شما هم مثل بیشتر مردم دچار زیادی کار و کمی وقت هستید. در حالی که تلاش می‌کنید کارهای عقب‌افتاده را به روز برسانید، کارها و وظایف جدید مثل امواج به سوی شما می‌آیند. به همین دلیل هرگز نمی‌توانید تمام کارهایی را که به عهده دارید انجام بدهید. هیچوقت نمی‌توانید کارهایتان را به روز برسانید. همیشه در بعضی از کارها و وظایف، و احتمالاً در بیشتر آنها، از برنامه عقب خواهید بود.

هر انسانی که بتواند خود را عادت بدهد که کارها را به وضوح اولویت‌بندی کند و کارهای مهم را سریعتر از بقیه‌ی کارها انجام دهد، می‌تواند به اندازه چند دور میدان مسابقه، از نابغه‌ای که زیاد حرف می‌زند و نقشه‌های عالی می‌کشد اما کمتر کاری را به انجام می‌رساند جلو بیفتد.

اگر اولین کار هر روز شما این باشد که سخت‌ترین کار را اول از همه انجام دهید، مطمئناً بقیه روزتان را می توانید براحتی سپری کنید زیرا سخت‌ترین کار آن روز را پشت سر گذاشته‌اید.

پس نکته بسیار مهم در انجام کارها این استکه: اگر دو کار مهم در مقابل خود دارید، اول با کار بزرگتر و سخت‌تر و مهمتر شروع کنید. خود را موظف کنید که بدون معطلی دست به کار شوید و ابتدا کار اول را به پایان برسانید و سپس کار بعدی را شروع کنید.

اصلاً فایده‌ای ندارد که بنشینید و مدت زیادی به کار سخت و مهم فکر کنید. رمز رسیدن به سطوح عالی کارآیی و بهره‌وری این است که عادت هر روز شما این شود که هر روز قبل از انجام دادن هر کار دیگری، مهمترین و سخت‌ترین کار را شروع کنید و به پایان برسانید. افراد موفق و تأثیر‌گذار کسانی هستند که مستقیماً  به سراغ کارهای اصلی خود می‌روند و خود را موظف می‌سازند که به طور مداوم و با تمام هم و غم کار کنند تا آن کارها را به انجام برسانند.

«قصور در اجرا» یکی از بزرگترین مشکلات امروز سازمانهاست. بسیاری از مردم فعالیت و جنب و جوش را با موفقیت اشتباه می‌گیرند. مدام حرف می‌زنند، مرتباً جلسات طولانی برگذار می‌کنند و برنامه‌های عالی طرح می‌ریزند. اما در تحلیل نهایی هیچکس کار مفیدی انجام نمی‌دهد و به نتایج دلخواه دست پیدا نمی‌کند.

حداقل 95 درصد از موفقیت شما در زندگی و کار به وسیله عادتهای مختلفی مقدر می‌شود که به مرور زمان در خود ایجاد می‌کنید. عادت تعیین اولویتها، عادت غلبه بر سستی و تعلل و مداومت در انجام دادن مهم‌ترین کار، یک مهارت ذهنی و جسمی است. پس می‌توانید این عادت را از طریق تمرین و تکرار فرا بگیرید تا در ضمیر ناخود آگاه شما حک شود و به صورت یک رفتار همیشگی در شما درآید. همین که این رفتار به عادت تبدیل شد، عمل کردن به آن به طور خود به خود و به راحتی صورت می‌پذیرد.

تمرین رمز تسلط بر هر نوع مهارتی است. خوشبختانه ذهن شما مثل عضله است و هر چه بیشتر آن را به کار بگیرید قوی‌تر می‌شود. با تمرین می‌توانید هر رفتاری را یاد بگیرید و هر نوع عادتی را که دوست دارید یا لازم می‌دانید در خودتان پرورش دهید.

برای پرورش عادت توجه و تمرکز به سه ویژگی کلیدی نیاز دارید که هر سه یاد گرفتنی هستند. این سه ویژگی عبارتند از: تصمیم‌گیری، انضباط، اراده.

1) تصمیم بگیرید عادت به انجام رساندن کارها را در خود بپرورانید.

2) باید خودتان را طوری منضبط کنید که بتوانید اصولی را که می‌خواهید یاد بگیرید بارها و بارها تمرین کنید تا در آنها تسلط پیدا کنید.

3) هر کاری را که انجام می‌دهید با عزم و اراده پشتیبانی کنید تا اینکه این عادت در وجودتان حک شود و به یکی از اجزای دائم شخصیت شما بدل گردد.

باید مدام به فواید و مزایای اهل عمل بودن، سریع کار کردن و تمرکز داشتن بیندیشید. خود را همان شخصی تصور کنید که کارهای مهم را با سرعت، به خوبی، و پی‌گیرانه انجام می‌دهد. تصویر ذهنی شما از خودتان تآثیر عمیقی بر رفتار شما دارد.

خود را به صورت شخصی که می‌‌خواهید در آینده باشید مجسم کنید. همانطور که جیم کتکارت، سخنران حرفه‌ای می‌گوید: «شما تبدیل به همان شخصی می‌شوید که تجسم می‌کنید.»

در مقالات بعدی به شما 21 روش و تکنیک آموزش داده خواهد شد که همگی ضروری و لازمند. با توجه به موقعیت و نوع کاری که می‌خواهید انجام دهید، می‌توانید روش(ها) مورد نظر را تعیین کنید؛ با هر نظم و ترتیبی که در شرایط کنونی به نظرتان معقول می‌رسد.


نظرات شما ()

لیست کل یادداشت های این وبلاگ

برف و شیره
کارت ایرانسل بی‌مصرف است
انگیزه های غلط برای بچه دار شدن
نکاتی جالب در مورد امضا
تخم مرغ و آقای رئیس جمهور
[عناوین آرشیوشده]

فهرست


155899 :کل بازدید
6 :بازدید امروز
5 :بازدید دیروز

اوقات شرعی


حضور و غیاب


یــــاهـو

درباره خودم


بازار شپش فروشها
یک زن و شوهر
ما یک زن و شوهریم که طبق تحقیق از یک سالگی دنبال هم میگشتیم تا بالاخره همدیگه رو پیدا کردیم. جالب اینجاست که هر دومون متخصص بورس شپش هستیم.

لوگوی خودم


بازار شپش فروشها

لوگوی دوستان













لوگوی دوستان


لینک دوستان


انجمن تفکر مبانی
غریب آشنا
رایحه کودکی

آوای آشنا


اشتراک


 

آرشیو


گذشته
علمی
طنز
جالب

طراح قالب